Het was weer tijd voor nieuwe trailschoenen. Dit keer heb ik gekozen voor de La Sportiva Cyklon. In deze review lees je waarom ik er voor gekozen heb, en mijn initiële bevindingen na een lekkere halve marathon over de Sallandse Heuvelrug.
UPDATE (23 nov 2021) toegevoegd onder dit verhaal.
Spoiler alert:
Het is een geweldige schoen!
De run van vandaag was zalig. Lekker weer, droog en bewolkt met een graad of 11. Prima moment om nieuwe schoenen te testen. De Sallandse Heuvelrug heeft het dan ook bijna allemaal voor een mooie testrun. Los zand, brede zandpaden, snel kronkelende single tracks, op en neer, lange hellingen met vals plat en natuurlijk snelle afdalingen.
Intro
Het is eigenlijk best moeilijk om een nieuwe trailschoen te gaan reviewen. Want, de laatste 2000 kilometer trailen heb ik allemaal afgelegd op dezelfde schoen. Nou ja, hetzelfde type, want ik heb er 2 paar van, namelijk de Hoka One One Evo Speedgoat.
En naast die 2000 kilometer rennen, heb ik nog ruim 500km op het 1e paar gewandeld. Je kan wel zeggen dat ik dat hele fijne schoenen vindt.
En dan nu toch een andere schoen. De Cyklon van het Italiaanse merk La Sportiva. Een bedrijf gevestigd in de Italiaanse Dolomieten, en specialist in bergsport. Tja… bergsport in Nederland?
Ondanks dat deze schoen eigenlijk bedoeld is, en gemaakt voor, het echte mountainrunning blijkt dat de Cyklon een verrekte goede schoen is, die het ook buiten de berggebieden prima doet. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom het zo verrekte moeilijk is om die schoen te bemachtigen.
Mijn paar Cyklon’s heb ik uit Frankrijk moeten laten komen, en dan ook nog in de kleurstelling die niet mijn voorkeur had. In Nederland was de schoen niet te vinden, tenzij je bereidt bent er de hele volle mep van €187 voor te betalen. Gelukkig was ik €44 euro goedkoper uit voor mijn paar.
Waarom de La Sportiva Cyklon en niet weer de Evo Speedgoat
Ja, dat is een goede vraag die ik mezelf ook gesteld heb. Daar heb ik ook even goed over na moeten denken, om eerlijk te zijn.
Er zijn twee redenen denk ik. Allereerst kijk ik altijd naar ‘alternatieven’ wanneer het tijd is voor een nieuwe schoen. Een beetje afwisseling is, in mijn ogen, beter dan altijd hetzelfde. Tijdens de zoektocht naar alternatieven kwam ik wat reviews tegen van de La Sportiva Cyklon.
Die waren interessant genoeg om me iets meer in de schoen te verdiepen.
Dat resulteerde, eigenlijk toevallig, in de tweede reden.
Tijdens de zomervakantie in Oostenrijk kwam ik zomaar die schoen tegen in een sportzaak. Een sportzaak waarvan ik absoluut niet gedacht of verwacht had dat ze zoiets in hun assortiment zouden hebben. Maar toch, daar stond die schoen. In de aanbieding ook nog!
Dus, even snel passen. Ai ai ai, wat een fout was dat. Ik zal je niet vermoeien met waarom het ‘even snel passen’ was.
Hoe dan ook – die schoen zat als gegoten. In de reviews van een paar ShoeTubers had ik dat al gehoord, alleen is dat wat anders dan ervaren. Wat zat die schoen lekker om de voet!
Dus Han heeft hem meteen gekocht.
Nou nee…. dat liep toch even anders (pun intended).
Passen van de Cyklon
Want, ook al zat het bovenwerk als een op maat gemaakt pak zo fijn, er was iets dat me ‘stoorde’.
Achter bij de hak had ik het gevoel dat de binnenkant van de hak net op een ‘randje’ stond. Het ‘stabilisatie’ stukje van de schoen.
En als een schoen niet meteen lekker zit, dan doe ik hem uit.
De verkoper zei, nadat ik een keer heen-en-weer gerend was in de winkel, dat het geen enkel probleem was om even een rondje buiten te rennen, en een langer stukje er op te lopen. Erg sympathiek, maar, zoals ik al zei, dit was ‘even snel passen’.
(Mijn vrouw was namelijk ook mee – nadat we er al een lange dagwandeling in de bergen op hadden zitten. Dus om haar een plezier te doen ging ik niet uitgebreid op schoenenjacht)
Ooops, nou heb ik toch verteld waarom.
Hoe dan ook – ik bedankte de verkoper, deed m’n wandelschoenen weer aan (die Evo Speedgoat…) en we vertrokken.
Spijt en nog eens spijt
Die pasvorm liet me niet los. Op de rustige momenten toch nog wat meer research gedaan, en die schoen bleef me intrigeren.
Daarnaast bleef die opmerking van de verkoper ‘hangen’. Dat ik gerust even naar buiten mocht om wat langer op de schoen te rennen, ipv 30 meter heen-en-weer op de gegoten betonvloer van de winkel.
Na er een paar maanden over gedubt te hebben, toch maar besloten de Cyklon’s te bestellen. Mochten ze na wat langer aan m’n voeten gehad te hebben toch niet bevallen, kunnen ze altijd retour.
Vervolgens waren ze vrijwel nergens te krijgen… Totdat ik ze op een site in Frankrijk tegen kwam. Bam!
Vandaag zaten ze aan m’n voeten, de La Sportiva Cyklon.
De eerste kilometers op de Cyklon
Bij het aantrekken, en het ‘staan’ op de La Sportiva’s voelde ik dat ‘randje’ nog steeds. Hmmm.
Maar, aan elke nieuwe schoen moet je even wennen. Dus, de BOA dial een beetje aangedraaid totdat ik van mening was dat de schoen vast genoeg zat, en gaan!
Rustig beginnen, en het eerste stukje ging heerlijk door het bos. Toen de benen een beetje een ritme gevonden hadden, viel het me eigenlijk op dat ik dat ‘randje’ tijdens het rennen niet voelde. Precies waar ik op gehoopt, en eigenlijk gegokt, had.
Natuurlijk vielen mij meer dingen op – helemaal omdat ik al 2 jaar op eenzelfde andere schoen gelopen had. Dus ja, ik ga de Cyklon daar wel (een beetje) mee vergelijken. Ook omdat die Evo Speedgoat mij wel heel erg goed beviel.
De demping
Wat mij zo goed bevalt aan de Evo Speedgoat is de demping. Ja, het is een Hoka, en die staan bekend om….. zachte demping. Comfort!
Die zachte demping heeft de La Sportiva Cyklon niet. In dat opzicht is het meer een traditionele trailschoen. OK, misschien is dat het eerste minpuntje.
Wat je echter wel als pluspunt kan zien, is dat de Cyklon heel goed grondgevoel heeft. Dat was voor mij best wel even wennen. Want door de dikke zachte dempende laag op de Hoka heb je nauwelijks grondgevoel. Maar, het beviel me wel!
Totdat ik bovenop een klein venijnig puntje hout stapte. Die voelde ik wel, omdat er niet echt een ‘rockplate’ in de La Sportiva Cyklon zit.
Ook de hoogte van de tussenlaag is wat minder – wat dus voor- en nadelen oplevert. Daar kom ik in de volgende sectie over de grip op terug.
De Cyklon heeft grip
Iets waar ik al op voorbereid was dankzij de ShoeTubers was het feit dat de zool van de Cyklon fenomenale grip heeft. Laat ik dat hier alvast maar meteen bevestigen.
La Sportiva gebruikt één of ander soort ‘sticky rubber’ waardoor de zool lekker plakt aan de grond. Maar, wacht, er is meer!
De noppen van de Cyklon zijn maar liefst 7 millimeter. Wowsers, dat is veel. Voeg dat samen met het ruige profiel van de plaatsing van de noppen en je ziet al meteen dat deze schoen zich wel vast moet bijten in de ondergrond. Dat kan gewoon niet anders!
Dat is dan ook precies wat de La Sportiva Cyklon doet. Hij bijt zich vast in de ondergrond. Tegelijkertijd ‘plakt’ de zool fantastisch goed op de vaste ondergrond.
Om de proef op de som te nemen heb ik, bewust, op de boomwortels gelopen. Normaal vermijd ik die, helemaal als ze wat vochtig zijn. Dat is immers een prima manier om op je snufferd te klappen. Met gevaar op een klapper, speciaal voor jou, heb ik dus het risico genomen door lekker bovenop (vochtige en droge) boomwortels te stappen.
Zonder op m’n snufferd te klappen.
Kortom – de verhalen over die grip kan ik bevestigen.
En nu komt er nog een geweldig voordeel. De grip in de bochten.
Hierna lees je meer over de pasvorm, maar in de intro zei ik al dat die als gegoten zit. M’n voet schoof niet in de schoen. Gewoon helemaal niet. En als je dan lekkere snelle kronkelende singletracks hebt, dan wil je graag grip in de bochten.
Nou, die was er! M’n voeten kon ik met precisie plaatsen, en er volledig op vertrouwen dat alle krachten op de schoen en de grond precies daar kwamen waar ik wilde. Geen moment dat ik twijfelde over glijden, slippen of hoe je het maar wilt noemen.
Dus de combinatie van het grondgevoel, met de grip, en de pasvorm is simpelweg briljant.
Totdat ik de uitzondering tegen kwam. Een horizontale boom over het pad, met een kale bast (dus zonder schors) en nat. ‘Whoops’ hoor je me nog zeggen in het filmpje hieronder.
Mazzel dat het geen bl00per geworden is, want dan had ik me aardig kunnen bezeren.
Over de briljante pasvorm van de La Sportiva Cyklon
Eigenlijk is er één woord dat al genoeg zegt. Ik herhaal hem nog een keer voor je, zodat je er van overtuigd bent dat ik het niet zomaar zeg. Gegoten.
Zo voelt de schoen om de voet heen. Het schijnt dat er twee redenen zijn waarom de Cyklon zo passend zit. Als eerste zie je op de foto dat er een elastische ‘kraag’ op de schoen zit, die hoger is dan normaal. Die kraag is extreem zacht, zeer elastisch en sluit perfect om de enkel.
Daardoor komt er, als het goed is, geen rotzooi in schoen
En de sluiting van deze La Sportiva Cyklon is ook anders, want er zijn geen veters, en geen snelsluitsysteem waar Salomon veelvuldig gebruik van maakt. Nee, deze schoen heeft een BOA draaischijf.
Dat is nog niet alles, want die draaischijf trekt een soort van Kevlar snoertje strak (TX4 van Dyneema, om precies te zijn). En dat snoertje zit alleen aan de zijkant, het kan dus niet in je voeten ‘snijden’ (wat bij Salomon wel eens zo voelt).
Dat snoertje trekt dan weer aan 3 ‘flappen’ die elk apart, maar toch tezamen, over de gehele voet worden strak getrokken.
Dat systeem zorgt er dus voor dat je hele voet klem gezet wordt in de schoen. Zonder last van ‘snoeren’ over de voet. Heel erg clever!
Zoals je op onderstaande foto ziet, zit er een zwart gedeelte tussen de beide ‘flappen’. Dat is een zacht elastisch materiaal Dus zelfs als je flink ‘aansnoert’ blijf je ruimte houden voor beweging. Het blijft daardoor comfortabel.
Gedurende de eerste 12 kilometers van mijn trailrun heb ik de schoenen op een standje gezet waarvan ik van mening was dat het wel prima was. Lekker vast, maar absoluut niet strak.
Zat inderdaad wel goed eigenlijk.
Daarna heb ik besloten, bij wijze van test, om de BOA draaischijf wat strakker te zetten, dus bij beide schoenen 8 microklikjes strakker gedraaid.
Dat zat nog beter!
In die stand heb ik ervaren dat, juist omdat de trailschoen ietsje strakker zat zonder oncomfortabel te worden, de grip in de bochten optimaal was, samen met het grondgevoel. Zo heb ik dat eigenlijk nooit eerder ervaren.
Maar ja, wat gebeurt er dan als je de BOA schijf nog wat strakker draait? Dat heb ik de laatste 3 kilometer gedaan.
En warempel, dat liep nog steeds goed. Absoluut niet oncomfortabel – alhoewel ik de stand hiervoor toch iets prettiger vond. Alleen, geen idee waarom. Daar blijf ik nog even mee experimenteren.
Wat zit deze schoen lekker zeg.
Ho, wacht! Niet meteen gaan bestellen.
Al mijn schoenen heb ik in maat 44. Ja, ook deze La Sportiva Cyklon. Echter…. hij valt een tikkie kleiner uit dan m’n andere schoenen. Normaal heb ik een duimbreed ruimte voor de tenen, tot de rand van de schoen.
Bij de Cyklon is dat iets minder, wat voor mij neerkomt op een goede halve duimbreedte. Daar heb ik bij deze 21 kilometers geen last van gehad. Over twee weken staat er een dertiger trail op de agenda (Haarlerberg trail) en dan gaan we zien of het wel verschil maakt….
Ergens verwacht ik van niet – met name omdat de pasvorm dusdanig goed is, dat mijn voet geen kant op gaat binnen de schoen. Daarom schat ik in (en hoop ik) dat m’n tenen niet tegen de voorkant aankomen bij de afdalingen. Bij het stijgen zal het geen probleem zijn. Bovendien, meestal ga ik harder naar beneden dan omhoog…
Nog even iets anders
Han – vind je die kleur nou ècht mooi? Heb je die zelf uitgekozen?
Ja hallo – niet zeuren. De schoen was nauwelijks te verkrijgen! Ja, er is een minder schreeuwerige versie. Maar het gaat mij om het lopen, en niet om er als een modepoppetje bij te lopen.
Want, wie schoenen kiest om de kleur, die vindt hardlopen minder belangrijk dan imago – in my humble opinion.
Nog een punt, waar ik nog geen gedegen mening over kan geven. Water.
Ik heb het vermoeden dat als je met deze schoenen door water waadt, of in serieuze plassen gaat stampen, dat ze wel eens heel lang echt nat kunnen blijven. Ik heb nog niet ontdekt hoe eventueel water er makkelijk en snel uit kan.
Gelukkig is dat niet echt mijn ding – dus prima.
En als laatste zou het mij niet verbazen als de Cyklon in de zomer wat aan de warme kant kan zijn. Komt mooi uit dat het nu nog herfst is. Beetje doorrennen en dan ben ik in de zomer aan nieuwe schoenen toe!
Conclusie
Helaas – daar is het echt nog te vroeg voor.
De eerste bevindingen zijn absoluut positief te noemen. Het zal verder nog even wennen zijn aan minder demping, en meer grondcontact. Maar de pasvorm en grip van de La Sportiva Cyklon maken veel goed!
Ik snap nu ook wel waarom de Cyklon zo moeilijk te verkrijgen is. Het is een briljante schoen.
Maar, is het mijn all time favoriete schoen? Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Eigenlijk (nog) niet. Als de Cyklon toch eens de demping van de Evo Speedgoat had. Wow, dan zou het toch echt ‘mijn’ schoen zijn.
Ach ja, misschien ben ik door de jaren wel een beetje verwent met die lekkere zachte demping. Want, mijn laatste aankoop qua straatschoen was de New Balance Rebel v2. Over zachte demping gesproken! Die tussenzool is nog zachter dan de Saucony Endorphin Speed. En die ‘wiebelt’ al alle kanten op.
Maar lekker dat die Rebel loopt! Heerlijk gewoon.
Hoe dan ook – als er in de toekomst, nadat ik beduidend meer kilometers op de La Sportiva Cyklon getraild heb, iets veranderd aan mijn mening over deze geweldige trailschoen, dan zal ik een update maken op/in dit bericht.
Update (23 nov 2021)
Inmiddels ook een snelle 30km trail op de Cyklon afgelegd. Na deze run had ik toch wel wat ‘gevoelige’ voeten. De impact van weinig demping merkte ik wel.
Daarom heb ik, onder de aanwezig ortholite inlegzool een extraatje geplaatst. De Sidas Impact Reducer Duo Foam.
Dat is een 3mm schuimzooltje, waarbij de hiel absorbeert, en de voorvoet juist stuwt.
Met die extra 3mm heb ik een 23km getraild, op tempo (5:23). Wat een verschil! Moeilijk voor te stellen, maar die 3mm extra demping was exact wat ik nodig had. Nog steeds prima grondcontact, nu met comfort.
Gelukkig is er in de hoogte genoeg ruimte voorin de schoen, zodat de tenen niet klem kwamen te zitten tegen de bovenkant van de neus. Ik blijf er wel bij, bestel deze schoen een halve maat ruimer dan normaal.
Goed – als je helemaal hier bent aangekomen, dan betekent dat waarschijnlijk dat je het hele verhaal gelezen hebt. Gaaf – dank je daarvoor.
En als je dit dan ook nog leuk vind om te lezen (moet haast wel na al die tekst), meld je dan even aan met je e-mail, dan krijg je volgende edities gewoon in je mailbox. Lekker makkelijk!